PERSBERICHT: Teleplan boekt recordwinst in 2009

Teleplan behaalt in 2009 de hoogste winst ooit

·        Nettowinst stijgt 160%

·        EBITDA +55%, EBIT +69%

·        Na bewerkstelligen financiële stabiliteit en sterke kasstroom stelt Teleplan uitkering dividend 2009 voor

Schiphol, 4 maart 2010 – Teleplan International N.V., wereldwijd toonaangevend in after-market services op het gebied van computers, consumentenelektronica en communicatieapparatuur, heeft in 2009 de hoogste nettowinst en de hoogste EBIT in de geschiedenis van het bedrijf behaald. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten over 2009, die Teleplan vandaag heeft bekendgemaakt.

“In 2009 was het bewerkstelligen van de financiële stabiliteit van Teleplan onze voornaamste doelstelling. Gezien de cijfers over 2009 denken we dat we ons streven op indrukwekkende wijze hebben gehaald”, aldus Gotthard Haug, CEO van Teleplan.

Teleplans omzet is het afgelopen jaar uitgekomen op 287,2 mln euro (vorig jaar: 304,4 mln euro), wat een afname betekent van 5,7%. Tegelijkertijd steeg de EBITDA met 55% tot 33,8 mln euro, en de EBIT met 69% tot 28,9 mln euro. De nettowinst is 160% gestegen tot 17,4 mln euro. Daarmee is de winst per aandeel opgelopen tot 0,29 euro (vorig jaar: 0,11 euro).

Voorstel dividend over 2009

Teleplan heeft de winst en de kasstroom in 2009 aanzienlijk verbeterd. Daarnaast verwacht Teleplan solide resultaten te kunnen blijven neerzetten in een aanhoudend moeilijke markt. Daarom zullen de raad van bestuur en de raad van commissarissen van Teleplan tijdens de algemene jaarvergadering voor aandeelhouders op 20 mei 2010 voorstellen om een dividend van 0,06 euro per aandeel uit te keren over het boekjaar 2009. Het dividend van in totaal 3,6 mln euro zal uit de nettowinst van 17,4 mln euro betaald worden. Het resterende bedrag van 13,8 mln euro zal worden aangehouden.

“Al met al stelt onze verbeterde financiële slagkracht ons in staat tot het verwezenlijken van ons belangrijkste doel voor de komende tijd, namelijk groei. We bereiden ons voor op omzetgroei, en willen dit bereiken door te focussen op duurzame groei gericht op de lange termijn, en door bij alles wat we doen steeds de klant centraal te stellen”, zegt Gotthard Haug over zijn vooruitblik op 2010.

Kerncijfers Teleplan (IFRS):

x miljoen euro